Jó webszöveget az internetre manapság különböző okokból írunk. Az alább taglalt technikai tanácsokat azoknak írtam, akik el akarnak adni valamit, és szeretnék, ha a Google úgy segítene nekik az eladásban, hogy ne kelljen fizetni a reklámokért. Ezt hívják “organikus elérés”-nek.

A Google 2020-ban az alább részletezett technikai dolgok előtt azonban leginkább a saját magunk által írt, helyesírási hibáktól mentes, egyedi webszövegeket favorizálja, amiből nincs már ezer másik. Ha eredeti akarsz lenni, ne másolj másokat. Viszont ahhoz, hogy ne másolj, ismerned kell a hasonló témában írókat, keress rájuk és ha már valaki valamit nagyon jól megírt, akkor azt inkább bátran linkeld be a szövegedbe. Persze, ha kereskedő vagy, és nem szeretnél a konkurenciád honlapjára mutogatni, akkor a saját szavaiddal kell leírnod valami hasonlót, de jobban.

A jó webszöveg titka: tedd személyessé, és az olvasód érezze, hogy hozzá beszélsz

Egy citromról leírhatja mindenki, hogy sárga, meg hogy savanyú. Te viszont tedd hozzá, hogy gyerekkorodban mennyire szeretted a kristálycukorral meghintett fél citromot nyalogatni. (Az első, vagy a második mondattól nyeltél egyet?)

Írj a kezdetben elkövetett hibáidról

Ismerd el, hogy a kezdeti időkben bizonyos dolgokban hülyeségeket csináltál, és azt is írd le, hogy mi volt, amivel ezt a hibát kijavítottad. Ezzel leszálltál a magas lóról, és közelebb kerülsz az olvasóhoz. Ha megtaláltad a hibák megoldását, akkor tapasztalt vagy, és még segítőkész is!

Gondolj bele, te melyik céget választanád? Aki csak jót ír magáról (valószínűleg eltitkol valamit), vagy azt, aki bevallja, hogy a KEZDETEKBEN valamit elbénázott, de tanult belőle, és ezt a tapasztalatot most megosztja veled.

A szöveg ne rólad szóljon, hanem a látogatóról.

Adj neki egyszerű tippeket, edukáld, hogy érezze, jó vagy. Ne égess más cégeket, és ne írd le, hogy mi jók, olcsóak, naprakészek stb. vagyunk. Ezt inkább sugallja a mondanivalónk profizmusa.

Beszélj a célközönséged nyelvén, ne használj elvont szakkifejezéseket, ha elkerülhetetlen, akkor magyarázd meg a jelentését. Kerüld a többszörösen összetett mondatokat, a szmájlikat, a sok hárompontot (…).

A jó webszöveg – IA writer logoMilyen programmal íródjon a jó webszöveg?

Érdemes valamilyen online szerkesztőt használni, és megosztani a fájl linkjét a többi lehetséges íróval és honlap készítőjével. Ez az írás a Google Doc online felületén íródott. Előnye az online írásnak, hogy bármikor eszedbe jut valami, az okostelefonodról is kiegészítheted a cikkedet, vagy írhatsz újat. Egyszerű szöveges fájlokat is írhatsz telefonon, amit pl egy megosztott Dropbox mappába menthetsz el. Kedvenc telefonos aplikációm az iAWriter.

Kulcsszavak, kifejezések

Manapság inkább a két-három szavas kifejezésekkel érhetünk célt.

A kulcsszó/kifejezés nem arra való, hogy teleírjuk vele a semmitmondó, rövid kitöltőszöveget!

Mindenképpen szerepeljen az írás első negyedében többször, aztán elszórva később az alcímekben és a bekezdésekben is. Ne legyen ragozva. Ha sokszor akarod elhelyezni a szövegben, akkor megteheted, de ehhez elég hosszú szöveget kell írni, van ugyanis egy egészséges szöveg/kulcsszó arány, amit nem szabad túllépni. Ha fotókat használsz, a képfájl neve is tartalmazhatja a kulcsszót. (dugulaselharitas-hetvegen.jpg, a-jo-webszoveg-titka.png)

Címek

Legyen a cím aránylag rövid, legyenek a címek strukturáltak. Tehát legyen 1db “Címsor 1” (Heading 1) és legyen több Címsor 2 és akár néhány Címsor 3 is.

Ezeket a címsorokat formázhatod Wordben, vagy Google Docs-ban, de akár a Windows “Jegyzettömb” alkalmazásban is lehet formázási utasításokat használni a MARKDOWN jelek használatával, ezek a jelek simán átkonvertálódhatnak a webes megjelenítéshez, vagy akár egy InDesign dokumentumba.

Például:
# A jó webszöveg (ez egy címsor 1 jelölés)

Itt egy leírás a Markdown jelekről.

A címek tartalma

A címekben legyen benne az oldal kiemelt kulcsszava/kifejezése. Ha az oldalt a “duguláselhárítás hétvégén” kifejezésre akarod optimalizálni, akkor a „címsor 1” és a „címsor 2” sorok tartalmazzák ezt a kifejezést (nem ragozva, pontosan, betűre).

Az első bekezdés

Az első bekezdésben MINDENKÉPPEN szerepeljen a keresendő kifejezés, ne kezdd a cikket azzal, hogy a cég mikor alakult, meg hogy családi vállalkozás vagyunk. (A kutyát sem érdekli, a látogató gyors megoldást keres a lakást elöntő fekália visszaszorítására. Ugyanez igaz más, kevésbé sürgető témáknál is.)

A jó webszöveg tagolása

A sok, EGYEDI, helyesen, a saját szavainkkal megírt szöveget tagolni kell sorközökkel, alcímekkel, képekkel, felsorolásokkal, hogy ne rémüljenek meg a látogatók a hatalmas egybefüggő szövegtömböktől. A Google is díjazza a könnyű olvashatóságot.

Felsorolások a jó webszöveg könnyű áttekinthetőségéért

  • Tömören összefoglalja a lehetőségeket
  • Jól néz ki
  • Átlátható
  • Tartalmazhatja a jó webszöveg keresőkifejezését
  • Ne legyen túl hosszú a lista, inkább több felsorolás legyen nagyobb távolságra

webszöveg – weblink ikonLinkek

Minden cikkben kell, hogy legyen legalább egy honlapunkon kívülre mutató, és egy saját honlapunk valamelyik oldalára mutató link. A link szövege tartalmazza a keresőkifejezésünket.

Az előbbi példára utalva: A duguláselhárítás hétvégén is lehetséges, ilyen, és hasonló gépekkel dolgozunk. (a link nem egy konkurens cég honlapjára mutat, hanem egy szerszámwebshop duguláselhárító gépeire. Használhatsz még Wikipédia linket is, ha semmi más nem jut eszedbe. Egy belső link mindenképpen mutasson a “Kapcsolat” oldalra.

Képek

Lehetőleg saját fotókat használj, ne Stock fotókat. Ha valaki más fotóját használod, írd alá, vagy a szöveg végén jelezd a forrást. Ha kapcsolatba tudsz lépni az alkotóval, kérj tőle engedélyt. Előző példámnál maradva, sokkal autentikusabb egy eldugult csőről készült előtte-utána képpár, mint egy csinos, sisakos vízvezetékszerelőlány fotója. Ez utóbbi inkább passzol egy felnőtt tartalmú videókról szóló cikkbe.

Vízvezetékszerelő lány

Forrás: Freepik.com

Idézés

Idézni csak pontosan, a forrás megjelölésével, a szerző engedélyével szabad. Ha más írásának egy részletét idézed, akkor idézel. A teljes tartalmat viszont nem helyezheted el az írásodban!

Itt találsz pontos leírást a magyar szerzői jogokról.

Vannak internetes keresők, amik segítenek a lopott szövegek megtalálásában. Ilyen például a CopyScape.

CTA a webszöveg végére

A “CTA” (Call To Action) egy cselekvésre késztető szöveg, link, vagy gomb.

Nem azért írtuk le ezt a sok szöveget, hogy a végén kicsit megokosodva a látogatónk továbbáljon, hanem hogy minket bízzon meg, a mi termékünket vegye meg.

A szöveg elején is lehet CTA, egy telefonszám például, hogy olvasgatás helyett azonnal tudjanak hívni.

Ha további kérdéseid volnának, vedd fel velem a kapcsolatot ezen az oldalon,
vagy hívj a +3670 332 9696 telefonszámon. (Ez egy CTA volt.)

Remélem segített az írás, ha igen, kérlek oszd meg másokkal is!